Hoppa till huvudinnehåll

Möt en lärare: Pontus Wallgren

  Det är väldigt roligt att undervisa på TD eftersom studenterna är så duktiga. Det gör att det går att undervisa på ett helt annat sätt.

Pontus Wallgren

Kommer från: Göteborg

Undervisar i: Produktutveckling behov och krav samt Advanced user studies

Bästa studenttipset: Att välja sådant man tycker är intressant när man väljer kurser. Ju mer intresserad man är, ju mer lär man sig och desto roligare blir det!

Vad har du för bakgrund?

Jag är ingenjör i grunden och har läst maskinteknik här på Chalmers. Under utbildningen insåg jag att jag ville röra mig lite från de klassiska maskinämnena och valde bland annat att läsa en kurs i Behov och krav. Jag valde sedan att rikta in mitt exjobb på detta och efter det blev jag anställd i ett liknande projekt på Chalmers, och blev därför kvar. Efter det har jag doktorerat inom Consumer Technology, jobbat lite utanför Chalmers och sedan kommit tillbaka till Chalmers igen. Nu jobbar jag som universitetslektor här. Jag har alltså hand om ett antal kurser och exjobb, men men forskar även. Min forskning handlar om olika metoder som man kan använda för att identifiera och kommunicera användarens behov och krav.

Kan du berätta lite om kurserna du undervisar i?

Behov och Krav är en kurs som startades 1993 och den är alltså äldre än Teknisk Design som program, men kursen har varit med sedan programmet startades. Kursen handlar om hur man tar reda på och förstår människors behov och krav med någon slags idé om att om man gör det så är det mycket lättare att utforma nya produkter som faktiskt kommer att fungera. I kursen får man bland annat lära sig hur man genomför och utformar intervjuer och observationer som ger den informationen man är ute efter. Jag skulle säga att detta är en av profilkurserna för Teknisk Design då programmet i stort har ett användarcentrerat fokus genom hela designprocessen.

Advanced user studies är en fortsättningskurs till Behov och Krav som startar våren 2019 och som går på mastern Industrial Design Engineering. Den kommer handla mer om co-creation - alltså hur man kan involvera användare mer intensivt i produktutvecklingen. Kursen kommer även att handla om etiska överväganden när man involverar människor, vems är idén och hur vi kan jobba med människor när det kanske är lite privatare och svårare problem. Det är inte en projektkurs utan vi kommer göra små experiment och läsa vetenskapliga artiklar för att se hur vi löser denna typen av problem.

Vad är roligast med att undervisa på TD?

Det är roligt att man ser att det händer saker med gamla studenter. Sen är det väldigt roligt att undervisa på TD eftersom studenterna är så duktiga. Det gör att det går att undervisa på ett helt annat sätt. Man kan räkna med att det tas ansvar i den andra änden också och saker blir möjliga som inte annars varit det, vilket är kul.

Vad vill du att studenterna ska få med sig från dina kurser?

Att göra en liten användarstudie är bättre än att inte göra någon. Bara genom att ha varit ute och tittat lite så har man ett försprång jämfört med de som inte har gjort det. Och att arbete lönar sig och det är kul! Att till exempel komma i kontakt med folk, ringa och tjata, är rent slitgöra som sedan lönar sig. När man kommer ut och träffar folk är det inte så svårt, utan det svåra ligger i att få kontakt med folk och det märker man sedan i arbetslivet också. Att faktiskt släppa skrivbordet är väldigt svårt så det händer inte så ofta som man skulle kunna önska. Så att uppleva att det är värt att släppa skrivbordet, det tror jag att man behöver göra.

Varför ska man läsa TD?

För att det är en rolig utbildning som ger roliga jobb. Man kan jobba med så mycket olika saker. Man kan jobba på storföretagen men också på mindre företag. En del jobbar med design och ergonomi, vissa projektleder, men många jobbar också med produktplanering och bestämmer vad man behöver göra på företaget. Vill man skapa många produkter av olika slag så tycker jag att det är en bra utbildning att välja.